Pääkirjoitus

Kuva: Laura Malmivaara

Viime vuoden alussa totesimme, että meillä oli krooninen ongelma: Emme onnistuneet tavoittamaan viestinnällämme omia jäseniämme tarpeeksi kattavasti.

Päätimme asettaa työryhmän miettimään liiton viestinnän uudistamista.

Olet ehkä alkuvuoden aikana huomannutkin, että viestinnän ilme ja toimintaperiaatteet ovat muuttuneet. Olemme uudistaneet liiton uutiskirjeen (eli viikkiksen) ja ottaneet käyttöön uusia sosiaalisen median viestintäkanavia. Jos et vielä seuraa meitä Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä, ota seurantaan!

Viime vuoden loppupuolella saatiin lisäksi maaliin pitkään tekeillä ollut kotisivujen uudistus. Suurena voimavarana tätä uudistusta tehtäessä on ollut liittoon viime vuonna palkattu viestintäasiantuntija Leena Pihkala.

Viestinnän uudistamisen viimeinen iso askel on nyt käsillä. Viestintäryhmä pohti paperisen Ämyrin kohtaloa pitkään. Ennen vuodenvaihdetta tämä pohdinta siirtyi uudelle puheenjohtajistolle ja tammikuussa hallitukselle. Minun esityksestäni hallitus päätti, että paperisesta Ämyristä luovutaan ja siirrytään sähköiseen julkaisuun.

Tiedän, että paperilehden olemassaolo on osalle jäsenistä arvo sinänsä, siksi halusin kirjoittaa tämän viestin. En selitelläkseni, vaan kertoakseni, että tarkoituksena ei ole heikentää vaan parantaa viestintäämme. Uudistus on tehty tavoittavuus ja sisältö edellä, mutta huono asia ei ole sekään, että siirtymällä sähköiseen julkaisuun säästämme melko paljon rahaa sekä toimiston työaikaa. Voimme käyttää säästöjä jäsenistön hyväksi toisaalla, sen lisäksi että saamme Ämyriin parempaa sisältöä ja kirjoittajille asialliset korvaukset. Merkityksetön ei ole myöskään ekologinen näkökulma, sähköinen julkaisu säästää myös luonnonvaroja.

Jatkossa Ämyri tulee ilmestymään sähköisenä julkaisuna tutun paperilehden aikataulun mukaisesti neljä kertaa vuodessa. Julkaisu ilmestyy kotisivuillamme, jonne aiemmin ilmestyneet artikkelit myös jäävät talteen myöhempää lukemista varten. Julkaisun muotoa on mietitty siten, että sen lukeminen on helppoa sekä tietokoneella että mobiililaitteilla. Merkkipäivät löytyvät jäsensivuilta.

Sähköistä Ämyriä tekee toimituskunta, jota johtaa varapuheenjohtaja Katri-Maria Peltola. Toimituskunta on alkuvuodesta lähtien suunnitellut uudistusta, ja suunnitelmat esiteltiin ja hyväksyttiin liiton hallituksessa 1. maaliskuuta. Sähköinen Ämyri tulee olemaan enemmän ajassa kiinni pureutuen sekä ajankohtaisiin että pidemmän ajan ilmiöihin, taiteilijuuteen, työelämään, kulttuuripolitiikkaan sekä muihin meille tärkeisiin asioihin.

Toimituskunta päättää julkaisun sisällön ja tilaa artikkelit kirjoittajilta. Heihin voi olla yhteydessä juttuideoiden tiimoilta! Toimituskunnan kokoonpano tulee nähtäville kotisivuille.

Tämä on iso uudistus, jonka pohtimisen ja suunnittelun parissa on vietetty paljon aikaa. Puheenjohtajananne olen vakuuttunut, että tämä askel on tärkeä ja vie meitä sekä liittona että taiteilijajärjestönä oikeaan suuntaan. Tutustu rohkeasti uuteen Ämyriin sekä muihinkin sähköisen viestinnän kanaviimme.

Otan mielelläni vastaan palautetta, olkaa yhteydessä!

Antti Timonen