Tulos Näyttelijöiden teatterityöehtosopimusneuvotteluissa

Näyttelijäliitto ja STEFI (Suomen Teatterit ry) ovat tänään 7. helmikuuta allekirjoittaneet uuden teatterityöehtosopimuksen valtakunnansovittelijan toimistossa.

Suurimmat muutokset koskevat vierailijoita, eli freelancereinä teattereissa työskenteleviä näyttelijöitä. Sopimus on yleissitova.

”Freelancereille nyt solmittu sopimus tuo pitkään kaivattua parannusta peruutusehtoihin”, sanoo Näyttelijäliiton puheenjohtaja Antti Timonen.

STEFIn toimitusjohtaja Kaisa Paavolainen ja Näyttelijäliiton puheenjohtaja Antti Timonen allekirjoittavat uuden sopimuksen. Keskellä sovittelija Leo Suomaa.

Työnteko perustuu jatkossa molemminpuoliseen sitovuuteen.

”Se mikä sitoo työntekijää, sitoo nyt myös työnantajaa. TESissä määrätään, milloin näyttelijän kanssa on viimeistään sovittava sitova työvuoroluettelo. Niille ajankohdille, joille työvuoroluetteloon ei ole sovittu työvuoroa, näyttelijä saa ja pitääkin sopia muita töitä”, kertoo Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko.

Työnantajan mahdollisuus peruuttaa harjoituksia ja esityksiä ilmaiseksi poistuu. Jatkossa jokaisesta sitovasti sovitusta harjoituksesta ja esityksestä maksetaan korvaus, vaikka niitä jouduttaisiin perumaan.

Uusi sopimus on voimassa 28.2.2025 asti.