Evästeasetuksesi on tallennettu.

Näyttelijäliiton opiskelijajäsenten vetoomus välittömän tulitauon puolesta Gazassa

Julkaistu:

Me näyttelijäliiton opiskelijajäsenet vetoamme kollegoihimme ja pyydämme, että vaaditte työpaikkoinanne toimivia kulttuuri-instituutioita ottamaan kantaa välittömän tulitauon puolesta Gazassa. Esimerkkiä ovat jo näyttäneet useat teatterit, kuten Kansallisteatteri, mutta olisi tärkeää, että muutkin teatterit käyttäisivät vaikutusvaltaansa, aivan kuten Venäjän hyökätessä Ukrainaan toissa helmikuussa.

Gazan lokakuussa alkaneita tapahtumia on kansainvälisesti kuvailtu kansanmurhaksi ja Israelin toimintaa apartheidiksi. Näin teki erokirjeessään esimerkiksi YK:n New Yorkin ihmisoikeusvaltuutetun toimiston entinen johtaja Craig Mokhiber. Gazan 2,3 miljoonan hengen väestöstä puolet on alle 18-vuotiaita lapsia. Israelin sotatoimissa Gazassa on menehtynyt yli 9000 ihmistä, ja 420 lasta menehtyy tai loukkaantuu väkivaltaisuuksissa joka päivä. Israel on estänyt humanitaarisen avun saapumisen Gazaan. Tämän vaikutukset kohdistuvat suoraan palestiinalaisiin siviileihin, jotka kärsivät vakavasta ruoan, veden ja lääkkeiden puutteesta. Israelin palestiinalaisiin siviileihin kohdistamat väkivaltaisuudet ovat lisääntyneet myös Länsirannalla.

Tekijästä riippumatta kaikki siviileihin kohdistetut väkivallanteot tulee tuomita. Kuten Hamasin iskut on voimakkaasti tuomittu, tulee myös tuomita Israelin ylimitoitetut iskut siviilejä kohtaan. Israelin toimia on kuvailtu Geneven sopimusten vastaisiksi. Iskut mm. sairaaloihin ja pakolaisleireille ovat tuomittavia sotarikoksia. Suomalaisessa mediassa palestiinalaisten ihmisoikeuksia ei ole huomioitu tai kunnioitettu, vaan Israelin siviileihin kohdistamaa terroria on kuvailtu ”oikeudeksi puolustautua”, kuten puolustusministeri Antti Häkkänen sanoi A-studiossa 27.10.

Vetoamme teihin, hyvät näyttelijäkollegamme, että käytätte omaa vaikutusvaltaanne ottamalla kantaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jakamalla palestiinalaisten jagazalaisten tuottamaa tietoa Israelin miehityksestä ja meneillään olevasta kansanmurhasta, saapumalla mielenosoituksiin sekä kehottamalla myös muita osallistumaan.

Haastamme teidät mukaan myös suunnittelemaan mielenosoituksia, tukikonsertteja ja muita tiloja, joissa paikallisten yhteisöjen jäsenet voivat osoittaa tukensa palestiinalaisille, pysähtyä kammottavasta tilanteesta heräävien affektien äärelle ja painostaa päättäjiämme toimimaan ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta.Pysähdytään, ei katsota pois, ei anneta unohtua. Merkityksemme kinesteettisen empatian ammattilaisina ei ole vähäinen, älköön toimijuutemmekaan olko! Osaamme pitää ääntä!

Lisäksi toivomme, että yhdytte kanssamme vaatimaan, että myös oma ammattiliittomme käyttää vaikutusvaltaansa ja vetoaa julkisesti poliittisiin johtajiimme Israelin sotatoimien pysäyttämiseksi, kansainvälisen lain noudattamiseksi sekä humanitaarisen avun sallimiseksi palestiinalaisalueille. Israelin harjoittaman apartheid-politiikan täytyy loppua, samoin Suomen ja Israelin välisen asekaupan. Toivomme, että vetoomuksessaan Näyttelijäliitto haastaisi myös muita ammattiliittoja kirjoittamaan omia vetoomuksiaan. Tietoa ja esimerkkiä voi etsiä allaolevista linkeistä. Aikaa ei ole hukattavaksi.

Tulitauko nyt! Vapaa vapaa Palestiina!

Taideväki vetoaa hallitukseen: ”Suomi seisoo historian väärällä puolella”

Craig Mokhiberin kirje suomeksi.

Craig Mokhiberin kirje englanniksi.

Avoin kirje tasavallan presidentille

Amnesty: Tulitauko nyt

Vaatimus Suomen hallitukselle: Tulitauko Gazaan

Tulevia mielenosoituksia ympäri Suomen löytää esimerkiksi @palivoicesfin -instagramtililtä.

Odottavin terveisin: 76 Näyttelijäliiton opiskelijajäsentä
20 Nätyläistä, 43 TeaK:in N&S -linjoilta, 13 Tamkin MusTe:lta