Näyttelijäliitto tukee SAK:n lakkoja ja kehottaa hallitusta aidosti neuvottelupöytään työmarkkinaosapuolien kanssa ja etsimään ratkaisuja työelämän kehittämiseksi, ei ainoastaan sen heikentämiseksi.

Erityisesti työttömyysturvaan tehdyt leikkaukset heikentävät jo ennestään heikossa asemassa olevia luovien alojen freelancereiden asemaa ja luovien alojen työmarkkinaa. Luovilla aloilla ei ole kokoaikaista työtä tarjolla. Toimeentulo kerätään lyhyistä työsuhteista ja itsensätyöllistäjinä. Työttömyysturva on välttämätön turva, koska töiden väliin jää työttömyysjaksoja.

Nyt tehtävät leikkaukset saattavat pahimmillaan johtaa siihen, että moni joutuu vaihtamaan alaa tai hankkimaan toisen ammatin lisäksi. Tämä heikentäisi työvoiman saantia luovan alan yrityksissä, jotka ovat riippuvaisia freelancereista.

Jos Valtakunnansovittelijan toimivaltaa rajataan hallituksen ehdottamalla tavalla, pienipalkkaisten kulttuurialojen on entistä vaikeampi kuroa kiinni yleistä palkkatasoa ja työehtoja. Näyttelijäliito on itsekin saanut kerran 2000-luvulla nk. yleistä linjaa korkeamman sovitteluratkaisun jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi, mutta jatkossa se ei olisi enää sovittelijan ratkaisuna mahdollinen.

Muut työelämäheikennykset muun muassa alle vuoden määräaikaisten sopimusten salliminen ilman perustetta tai paikallinen sopimisen lisääminen vaikeuttavat entisestään pätkätyöläisten asemaa.