Näyttelijäliiton ehdotukset STM:lle

Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko tapasi yhdessä Mitta on täysi -työryhmän kanssa sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkisen. Kokosimme yhteen vaatimukset, jotka Näyttelijäliitto esitti tapaamisessa.

Kuvassa Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko, Musiikintekijöiden puheenjohtaja Kaija Kärkinen, Muusikkojen liiton freeasiamies Jaakko Kämäräinen ja sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen.

Työttömyys

Tärkeimpänä ja akuuteimpana asiana vaadimme ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ensimmäispäivien kulumisen pysäyttämistä ja työssäoloehdon kerryttämisen muutosta voimaan välittömästi.

Näyttelijöiden ansiosidonnaisen päivät ovat kuluneet loppuun rajoituksien vuoksi, eikä työssäoloehtoa ole voinut kerätä. Vaikka töihin pääsisi hetkellisesti, kuluu ansiosidonnaisia päiviä töiden välissä. 26 viikon työssäoloehdon kerääminen on hankalaa vielä pitkään. Moni näyttelijä tulee putoamaan pois ansiosidonnaisen päivärahan piiristä vasta nyt, kun rajoitukset ovat loppumassa ja koronaan liittyvät tuet loppuvat. Apurahat eivät kerrytä päiviä, eivätkä korvaa tulonmenetyksiä.

Freelancereiden tilanne jatkuu heikkona ainakin vuoden 2022, jopa mahdollisesti vuoteen 2023. Oman työn tekeminen on jo nyt ollut estettynä kahden vuoden ajan. Tilanne on korjattava ja huomioitava kehysriihessä.

Apurahat

Apurahoja on tulkittu TE-toimistoissa sekavasti, mikä aiheuttaa valtavasti ongelmia näyttelijöille. Uusi asianmukainen tulkintamalli tarvitaan jo ennen seuraavaa freelancereiden korona-apurahajakoa.

Taiken myöntämät korona-apurahat eivät edellyttäneet kokoaikaista työskentelyä, eli sen saaneet näyttelijät ovat olleet koko ajan työmarkkinoiden käytössä.

Apurahojen saamisen aikana tulisi tarkastella ihmisen tosiasiallista tilannetta. Hakijan tulee voida itse arvioida ja ilmoittaa, onko hän työmarkkinoiden käytössä ja oikeutettu ansiosidonnaiseen, myös apurahakaudella.

Tekijänoikeuskorvaus

Tällä hetkellä tekijänoikeuskorvaukset eivät kerrytä ansiosidonnaista, mutta niistä saatavat tulot huomioidaan sovitellun päivärahan määrässä. Tämä ei ole loogista, eikä reilua. Näyttelijäliitto vaatii, ettei tekijänoikeuskorvauksia jatkossa huomioida tulona ansiosidonnaista hakiessa.

Taiteilija-allianssi

Näyttelijäliitto vaatii vuodesta 2023 alkaen alalle taiteilija-allianssia.

Esittävien taiteilijoiden työ on useimmiten pätkätyötä. Taiteilija-allianssi takaisi freelancereille turvaverkon ja mahdollisuudet jatkuvaan ammattimaiseen työskentelyyn. Taiteilija-allianssilla on onnistuttu Pohjoismaissa takaamaan taiteilijoille työterveyshuolto, yhteisö, koulutusta ja palkka töiden välissä.

Emeritusprofessori Seppo Koskinen teki Opetus- ja kulttuuriministeriöille selvityksen taiteilija-allianssin käyttöönotosta Suomessa. Selvityksen mukaan Suomessa ei ole esteitä mallin käyttöönotolle.

Yhdistelmävakuutus

Näyttelijäliitto ehdotti yhdistelmävakuutuskokeilua luoville aloille 2023. Yhdistelmävakuutus mahdollistaisi taiteilijoille palkkatyön ja yritystoiminnan yhdistämisen omaa työttömyysturvaa vaarantamatta. Palkkatyössä ja yrittäjänä toimimisen sekamuodot yleistyvät kiihtyvällä tahdilla, ja ratkaisuja on saatava nopeasti. Yhdistelmävakuutus helpottaa työllistymistä ja parantaa taiteilijoiden työmarkkina-asemaa.

Lisäterveiset Sosiaali- ja terveysministeriön kautta Työ- ja elinkeinoministeriöön ja Valtioministeriöön:

TE-toimistojen tulkintakaaos

TE-toimistojen tulkinnat vaihtelevat ja aiheuttavat epävarmuutta. Tarvitaan selkeät yhtenäiset ohjeet tulkinnoista ja mielellään freelancereiden asiat keskistetysti yhteen toimipaikkaan.

Työkorvaus

Mahdollisuus maksaa palkan sijaan työkorvausta pitäisi poistaa tuloverolaista. Se johtaa vahinkoyrittäjyyteen ja riskiin YEL:n jälkikäteiseen perimiseen. Se ei myöskään kerrytä ansiosidonnaista eikä eläkettä.

Asiasanat