Evästeasetuksesi on tallennettu.

Kooste stipendeistä ja resursseista työhyvinvoinnin ylläpitoon / Sammanfattning av stipendier och resurser för välbefinnande i arbetet

Monet säätiöt ja organisaatiot tarjoavat stipendejä ja apurahoja taiteilijoiden hyvinvointiin, virkistymiseen ja työkyvyn ylläpitämiseen – näitä kannattaa myös näyttelijöiden hakea. Koosteeseen on myös listattu avunlähteitä, mikäli työkyky heikkenee tai vaarantuu.

Många stiftelser och organisationer erbjuder stipendier och bidrag för konstnärers välbefinnande, rekreation och upprätthållande av arbetsförmåga – skådespelare kan också ansöka om dessa. I kompendiet finns också en förteckning över var du kan få hjälp om din arbetsförmåga försämras eller äventyras.

Grafiikka / Grafiken: Gordon Johnson Pixabaystä

Teksti / text: Anna Mellin

Apurahat ja stipendit / Bidrag och stipendier

Systrarna Standertskjölds friskvårdsstipendium

Friskvårdsstipendier för att främja professionella skådespelares och konstnärers välmående.

Ansökningstid: Fri ansökningstid

Systrarna Standertskjölds rekreationsstipendium

Specialstipendier för personlig rekreation för professionella skådespelare och konstnärer. Med rekreation avser vi aktiviteter som främjar din hälsa och ditt välmående samt ger inspiration och stärker dina möjligheter till fortsatt skapande.

Ansökningstid: 1-30.4. och 1-30.9.

Kansan sivistysrahasto

Kansan Sivistysrahaston tarkoituksena on tukea maamme työväen ja työväenliikkeen sivistyksellisiä pyrkimyksiä. Säätiö tukee apurahoin yhteiskunnallisesti suuntautunutta tutkimusta, taidetta, opiskelua, harrastus- ja kulttuuritoimintaa sekä sivistystyötä.

Hakuaika: elokuussa 2025

Svenska Teatern

Stipendier till det öppna scenkonstfältet för professionellt verksamma inom scenkonst på svenska i Finland. Stipendierna är i första hand avsedda för kompetenshöjande utbildning eller fortbildning som tex sång- eller danslektioner, olika slags kurser relaterade till skådespeleri osv.

Ansökningstid: 2025

Liisa-Nevalaisen - Hannes Häyrisen rahaston virkistys- ja kuntoutusstipendit eläkeläisille / Rekreations- och rehabiliteringsstipendier för pensionärer

Hakuaika: keväällä 2025 / Ansökningstiden: våren 2025

Virkistyslomat Suvirannassa Näyttelijäliiton seniorijäsenille / Rekreationssemester i skådespelarnas semesterhem Suviranta

Hakuaika: keväällä 2025 / Ansökningstiden: våren 2025

Muuta tukea ja apua / Övrigt stöd och hjälp

Miten voit? – työhyvinvointitesti / Hur mår du? – arbetsvälbefinnandetestet

Uupuneet ry:n suosittelemat kirjat uupumuksesta kärsiville

Uupuneet ry: Toipumisen ja työhönpaluun tukikeinot

Valtakunnallinen kriisipuhelin

Suomenkielinen kriisipuhelin
p. 09 2525 0111
Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24 tuntia vuorokaudessa. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti.

Keskusteluapua kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa matalalla kynnyksellä ja ilman lähetettä.

Svenskspråkig kristelefon
t. 09 2525 0112
Telefonjouren är öppen: må och ons kl. 16-20, tis, tors och fre kl. 9-13.

Uppringaren kan vid en krissituation få samtalshjälp av kristelefonens jourare som består av yrkespersoner inom krisarbete, studerande inom branschen samt frivilliga. Jouraren hjälper uppringaren att fundera över sätt att underlätta den egna situationen, hitta egna resurser och lösa problem.

MIELI Kriisichat aikuisille
Chatissa voit keskustella mielessäsi olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta. Sinulle vastaa koulutettu vapaaehtoinen tai sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
Päivitys maanantaista keskiviikkoon klo 15-19 ja torstaina klo 15-21.

Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta
p. 0203 91920
Arkisin kello 10–15. Puhelun hinta 8,35 senttiä / puhelu + 16,69 senttiä minuutti.

Maksuton vertaistukipuhelin:
Arkisin klo 10–15.