Näyttelijäliitto lausui EU:n verkkolähetysdirektiivin kansallisen täytäntöönpanon vaikutuksista – tekijät edelleen ilman korvauksia

Radio- ja televisiolähetysten edelleen lähettämistä (25 h §) ja radio- ja televisio-ohjelmien suoraa siirtoa (25 m §) koskevat tekijänoikeuslain säännökset tulivat voimaan 3.4.2023. Lainmuutoksella EU:n verkkolähetysdirektiivin säännökset sisällytettiin Suomen lainsäädäntöön.

Näyttelijäliitto yhtyy lausunnossaan Avate Audiovisuaalisen alan tekijät ry:n, Suomen elokuvaohjaajaliiton (SELO) ja Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n (SUNKLO) huoleen siitä, etteivät tekijät ja esittävät taiteilijat saa heille kuuluvia korvauksia edelleen lähettämisestä. Kaikkialla muualla Euroopassa myös tekijät ja esittävät taiteilijat saavat korvauksia, esimerkiksi Tanskassa näyttelijöille operaattoreilta kerättävä korvausosuus on vuosittain noin 10 miljoonaa euroa.

”Tekijät eivät saa korvauksia, vaikka edelleen lähettämistä lain tarkoittamalla tavalla tapahtuu. Tekijöiden oikeuksia heikentävä tilanne koskee ainoastaan kotimaisia tv-kanavia, sillä ulkomaisten kanavien osalta edelleen lähettämistä on lisensoitu jo 80-luvulta alkaen”, liitto muistuttaa lausunnossaan.

Lain täytäntöönpano tekijöiden osalta edennyt hitaasti

”Lainmuutos ei kuitenkaan ole vaikuttanut käsikirjoittajien, näyttelijöiden ja ohjaajien arkeen, sillä edelleen lähettämisen aiheuttamista korvauksista ei ole edes aloitettu neuvotteluja tekijöitä edustavan Kopioston ja operaattoreiden välillä, koska lain tulkinta käyttäjien edustajien (operaattorit, tv-yhtiöt ja tuottajat) ja oikeudenhaltijoiden edustajien välillä ei ole yhtenevä”, lausunnossa todetaan.

Tekijöiden kuuluisi saada lisäksi teoskohtaista raportointia, mutta tämäkään ei vielä toteudu lain kirjaimen mukaisesti.

”Tekijänoikeuslaki edellyttää asianmukaista ja oikeasuhtaista korvausta sekä raportointia kerran vuodessa myös edelleen lähettämisen osalta. Nämä eivät myöskään toteudu tekijöiden osalta lain vaatimalla tavalla”, liitto kertoo.

Lisätiedot:
Elina Kuusikko